Odpovědnost za obsah na webových stránkách, aneb jak nedopadnout jako Piratebay?

Provozujete internetové stránky, mobilní aplikaci, diskuzní web nebo cloudové služby? Pak Vás možná napadly následující otázky. Jak by se řešila situace, kdyby uživatelé prostřednictvím mé služby sdíleli protiprávní obsah? Nesu odpovědnost za obsah uživatelského videa, které porušuje něčí autorská práva? A jsem jako provozovatel webu odpovědný za nenávistný obsah sdílený uživateli v komentářích pod příspěvkem?

Co když musím jejich příspěvky aktivně mazat, nebo dokonce předem filtrovat? A jak mám naložit s oznámením, které mě na protiprávní obsah upozorňuje?

Jak už to tak s právem bývá, odpověď na tyto otázky záleží na více faktorech. Nemusíte se ale bát, všechny si je v tomto článku rozebereme a upozorníme Vás, na co byste si měli dát pozor. Tak se pohodlně usaďte a připravte si papír a tužku. Připravili jsme pro Vás totiž checklist na to, jak zkrotit odpovědnosti za obsah digitálních služeb ve svůj prospěch.

Právní úprava a odpovědnost za obsah

Odpovědnost za zpřístupněný obsah je upravena v zákoně o některých službách informační společnosti (ZSIS). Ten v souladu s evropským právem upravuje práva a povinnosti osob, které poskytují některou ze široké škály hospodářských činností probíhajících on-line. Doléhá tedy v první řadě na provozovatele služeb spočívajících v ukládání obsahu informací (hosting provider). Zároveň ale stanovuje pravidla pro poskytovatele připojení nebo přístupu, kteří pouze zprostředkovávají přenos informací (conduit), nebo pro poskytovatele služby typu dočasného meziukládaní informací (caching).

V tomto článku se budeme zaměřovat především na poskytovatele hostingových služeb. Pokud tedy provozujete některou z následujících služeb, je tento článek právě pro Vás:

  • on-line tržiště (eBay, Booking atp.)
  • sociální sítě
  • diskusní fóra
  • osobní blog
  • e-shop, který umožňuje recenze výrobků a dalších produktů (ve vztahu k těmto recenzím)
  • nebo jakoukoliv jinou aplikaci či web, který umožňuje zveřejňování uživatelského obsahu

Cizí a vlastní obsah

Asi Vás nepřekvapí, že za Váš vlastní obsah v každém případě odpovídáte Vy. Pokud tedy například na svůj web sami nahrajete fotku, k jejímuž zveřejnění nemáte příslušná práva, odpovědnost putuje pouze za Vámi.

Co už ale nemusí být zcela zřejmé je, jak je to s odpovědností za cizí obsah. V případě provozovatelů hostingových služeb se uplatňuje omezená odpovědnost za obsah. V zásadě tedy platí, že za cizí protiprávní obsah neodpovídáte, dokud splňujete základní stanovené podmínky (bezpečný přístav, safe harbor), které jsou uvedeny níže. Ty přitom musí být splněny všechny najednou. Pokud byť jediná z nich není v případě konkrétního protiprávního obsahu splněna, může být hosting provider za tento obsah shledán odpovědným. Jedná se o tyto podmínky vztahující se k provozovateli:

  1. neví o protiprávním charakteru cizího obsahu (nemá konkrétní vědomost),
  2. neměl a nemohl vědět o protiprávním charakteru cizího obsahu (nemá konstruktivní vědomost),
  3. nemá nad jednáním uživatele kontrolu (absence vlivu), a
  4. jeho přístup k poskytování služby je pasivní (pasivní přístup).

Nepřipadáte si po přečtení výše podmínek úplně nejchytřejší? Nebojte, níže si rozebereme, co přesně v praxi znamenají.

Absence konkrétní vědomosti

Abyste nebyli odpovědní za protiprávní obsah zveřejněný ve Vaší službě, nesmíte o tomto obsahu v prvé řadě vědět. To znamená, že Vám nesmí být známo, že je protiprávní:

  • konkrétní obsah ve Vaší službě (příspěvky vložené uživateli), ani
  • jednání uživatelů činěné prostřednictvím služby.

O protiprávním obsahu můžete získat vědomost tak, že jej někdo nahlásí (notice). Takové nahlášení však musí splňovat nezbytné náležitosti, a to

  • přesnou identifikaci informace, které se oznámení týká (např. prostřednictvím odkazu na závadný soubor), a
  • informaci o protiprávní povaze této informace

Původcem takového sdělení může být kdokoliv. Dokonce se může jednat i o oznámení anonymní. Forma oznámení ale není nijak stanovena, může být tedy učiněno v jakékoliv podobě.

V okamžiku doručení takového sdělení Vám vzniká povinnost zakročit na ochranu ohrožených či zasažených práv třetí osoby (takedown).

Jak konkrétně by měl proces notice-takedown vypadat?

Každý protiprávní obsah, o kterém se dozvíte, musíte:

  • odstranit, nebo
  • znepřístupnit.

Na výběr mezi těmito možnostmi pak máte právě Vy, jako poskytovatel služby. Pokud tedy usoudíte, že není nezbytné předmětný obsah zcela vymazat, ale že bude dostačovat jen jeho znepřístupnění veřejnosti, obsah vymazat nemusíte. Tento postup doporučujeme z jednoho zásadního důvodu. Pokud by náhodou mezi Vámi a uživatelem došlo ke sporu o tom, jestli byla znepřístupněná informace protiprávní, zůstane Vám o jejím obsahu alespoň důkaz.

Lhůta pro reakci je zákonem určena výrazem „neprodleně“. Ačkoliv to zní poměrně naléhavě, tak mezi obdržením oznámení a provedením příslušné akce s potenciálně protiprávním obsahem máte možnost oznámení nejprve posoudit. I když takové posouzení může v některých případech představovat náročný proces, za neprodlenou lhůtu lze považovat maximálně několik dní (dle povahy služby a úkonů, které je nutné učinit).

Pro zajištění bezodkladného odstranění nebo znepřístupnění protiprávního obsahu doporučujeme, abyste do svých obchodních podmínek i samotné aplikace implementovali možnost protiprávní obsah nahlásit (notice tlačítko).

Absence konstruktivní vědomosti

O protiprávním obsahu ve Vaší službě se ale můžete dozvědět i jinými způsoby než na základě oznámení. Pokud se k Vám jakýmkoliv jiným způsobem dostane informace o konkrétním obsahu ve Vaší službě, o němž by Vám mělo být zřejmé, že je protiprávní, taktéž proti němu musíte zasáhnout.

Absence kontroly

Zřejmě Vás nepřekvapí ani to, že stejně jako v případě vlastního obsahu jste odpovědní i za obsah uživatelů, nad kterými vykonáváte kontrolu. Kontrolu se přitom myslí jak přímý, tak i nepřímý vliv, například pracovněprávní vztah. Pokud tedy svému zaměstnanci přikážete, ať do služby nahraje určitý protiprávní obsah, budete za něj odpovídat i Vy.

Absence vlivu a pasivní přístup

Výše uvedené podmínky však v žádném případě neznamenají, že byste měli uživatelský obsah aktivně kontrolovat. Naopak, pokud nechcete být za obsah odpovědní, sami jej ani kontrolovat nesmíte. Kromě toho byste neměli:

  • obsah předem filtrovat,
  • uživatele podněcovat k vkládání určitého druhu obsahu, ani
  • poskytovat pomoc při ukládání obsahu (například optimalizací prezentace uživatelových nabídek k prodeji nebo jejich propagací).

Pokud dodržíte výše uvedené a vůči uživatelskému obsahu ve své službě zůstanete neutrální, ponecháte odpovědnost za obsah pouze na Vašich uživatelích. V mnoha případech ale podnikatelský model digitálních služeb přímo závisí na uživatelském obsahu. Je tak pochopitelné, že provideři své uživatele určitým způsobem pobízejí k nahrávání populárního obsahu, například prostřednictvím různých bonusů.

Meze neutrálního přístupu popsal Soudní dvůr Evropské unie ve svém rozhodnutí ve věci ThePirateBay. SDEU zhodnotil, že provozovatel webu překročil meze bezpečného přístavu tím, že:

  • indexoval uživateli nahrané soubory, aby je bylo možné snadno nacházet,
  • provozoval nejen vyhledávač, ale i rejstřík souborů,
  • odstraňoval zastaralé uživatelské soubory a aktivně obsah filtroval,
  • svým službám a uživatelskému obsahu poskytoval reklamu a propagaci, když na fórech výslovně uváděl, že jeho cílem je zpřístupnit chráněná díla uživatelů, a
  • aktivně věděl o protiprávnosti uživatelského obsahu (nemohl nevědět, že platforma slouží k umožnění přístupu k dílům zveřejněným bez svolení nositelů práv).

Pro upřesnění dodáváme, že podmínka neutrálního přístupu se netýká vývoje služby, ale pouze vztahu k uživatelům a obsahu jimi umisťovanému do služby. Můžete tedy svou službu technologicky měnit či zdokonalovat, ani byste ztratili ochranu bezpečného přístavu.

Potřebujete s touto problematikou pomoci?

Poskytujete nebo se chystáte poskytovat prostřednictvím internetu služby spojené s ukládáním obsahu uživatelů? Chcete dopředu posoudit případná rizika nebo máte pochybnost o konkrétním obsahu? Rádi Vám poradíme s dalším postupem. Pomůžeme Vám i s vytvořením nebo zkontrolováním obchodních podmínek Vaší služby.
Neváhejte se na nás obrátit.

Začněme spolupracovat ještě dnes

Kontaktujte nás