Data Act: Jak minimalizovat rizika pro váš SaaS byznys
Pavel Čech 16. 10. 2025
Data Act bude firmy, které mají SaaS produkty nebo služby bolet nebo bolí. Musí totiž kvůli němu investovat čas do přípravy migračních funkcionalit a umožnit tak zákazníkům ukončit smlouvu předčasně. V byznysové řeči to znamená ztrátu zisku (zrušené předplatné) a náklady navíc (vývoj produktu). Byznys postavený na ročních či víceletých předplatných bude trpět a bude ztrácet nemalé peníze. Obchodní model už tak nemusí fungovat.
Dopady na interní investice, jak časové, tak finanční, se ale dají zmírnit. Jsme odborníci na Data či AI Act a umíme zabránit ztrátám tím, že upravíme smlouvy, aby vás nové výpovědní důvody neohrozily a zákazníci vás nemohli opustit bez kompenzace vstupních nákladů.
Zajímá vás víc o smluvních podmínkách pro SaaS? Napsali jsme o tom článek.
Přicházíte o kontrolu nad zákazníkem
Především SaaS služby teď budou mít problém a budou se muset rychle adaptovat – nejen, aby splnily požadavky EU, ale aby se připravily na změny obchodních modelů.
Zákazník má teď nově právo:
- Ukončit smlouvu s výpovědní lhůtou maximálně 2 měsíce, i když měl závazek na rok a více.
- Přenést svá data jinam – a vy zákazníkovi musíte aktivně pomoci.
- Požadovat vrácení nevyužité části předplatného.
V praxi to znamená ztrátu příjmů, neplánovanou zátěž pro vývoj a nepříjemné situace při odchodu zákazníka.
Jak to můžeme řešit
Řešení je následující:
- Nastavíme férové kompenzace a sankce do smluv, aby předčasný odchod neznamenal čistou ztrátu.
- Zmapujeme reálné náklady spojené s akvizicí a onboardingem.
- Vyvážíme práva zákazníka povinnostmi, které ochrání vás.
Máte konkrétní dotaz? Dejte si s námi online call a zeptejte se na cokoliv.
Zákazník si odnese data jinam
Data jsou to nejcennější, co máte. A nyní budeme muset interní vývojářské aktivity upnout k tomu, abyste zákazníkovi umožnili si svá data vzít a přesunout jinam.
Musíte nově vyvinout nebo vytvořit
- Exportní funkcionality
- Dokumentaci přenositelných dat
- Stanovení bezpečnostních postupů
- Podporu po dobu celé výpovědní lhůty i 30 dnů po ní
V praxi to znamená ztrátu příjmů, neplánovanou zátěž pro vývoj a nepříjemné situace při odchodu zákazníka.
S čím dokážeme pomoct
Je potřeba si uvědomit, že na vše se dá připravit, ale je potřeba začít včas, dokud se vám nezačne byznys sypat pod rukama. Řešení je následující:
- Odlišíme zákonný základ od zbytečných požadavků – a ušetříme vývojářský čas.
- Připravíme minimální technické standardy, aby vás nestály zbytečné peníze.
- Vyřešíme smlouvy – nastavíme, aby byl export možný jen za jasně stanových podmínek a metod.
Rezervujte si konzultaci zdarma nebo nám napište zprávu.
Nepřicházejte zbytečně o peníze
Nezůstávejte pozadu a neponechávejte nic náhodě. Pomůžeme vám nejen minimalizovat rizika, ale i optimalizovat náklady na implementaci povinností vyplývajících z Data Actu.
- Potvrdíme, jestli se na vás Data Act vztahuje.
- Připravíme změny pro vaše smluvní šablony. A pomůžeme promítnout změny do stávajících smluvních vztahů.
- Dodáme další podklady, které podle Data Act musíte zveřejnit, jako stránku o přenositelnosti dat, jurisdikcích a bezpečnostních opatřeních.