Double opt-in v e-mailovém marketingu

Petr Zítka 29.11.2023

E-mailový marketing a zejména rozesílání newsletterů je oblíbeným a často využívaným marketingovým nástrojem mnoha podnikatelů. Při využití e-mailového marketingu je ale potřeba dodržovat určitá pravidla. Jedním z nich může být zavedení tzv. „double opt-in“ potvrzení.

Nestíháte si přečíst článek a chcete pomoct nastavit váš e-mailový marketing? Neváhejte nám napsat ↗

Princip double opt-in spočívá v tom, že zájemce o odběr vašeho newsletteru vám k jeho zasílání dá souhlas ve dvou krocích. V prvním kroku se zákazník k odběru přihlásí vyplněním e-mailové adresy např. na vašich internetových stránkách.

Poté by ale měl následovat druhý krok, v rámci něhož od vás obdrží potvrzovací mail, ve kterém musí potvrdit, že s přijímáním newsletteru skutečně souhlasí. Respektive, že zadaná e-mailová adresa je opravdu jeho. Teprve tím by se kontakt zákazníka měl stát součástí vašeho mailing listu a vy mu pak můžete začít posílat newsletter.

undefined

Pokud by vás kromě e-mail marketingu zajímalo, jak to je s telemarketingem, dočtete se to v našem článku zde! ↗

Výhody a nevýhody zavedení double opt-in

Kvalitní seznam příjemců

Díky zavedení dvojího potvrzení máte jistotu, že ve vašem mailing listu jsou pouze kontakty osob, které vyjádřily souhlas se zasíláním newsletteru a jejichž adresy jsou opravdu skutečné. Vyhnete se tak tomu, že budete newsletter posílat na chybně zadané adresy nebo adresátům, jejichž e-mailovou adresu na vašich stránkách někdo zadal bez jejich vědomí, aby např. konkurentovi zaspamoval schránku.

Efektivnější cílení reklamy

Rozesílání newsletteru vás zároveň většinou něco stojí. Cena mailingových nástrojů (jako je např. Ecomail, Mailchimp, Boldem či mnohé další) se odvíjí od počtu oslovených kontaktů nebo od počtu rozeslaných mailů.

Posílání newsletteru pouze zákazníkům, kteří mají o vaše nabídky a novinky zájem, je tedy i pro vás levnější. Tím zvyšujete efektivitu reklamy. Neplatíte totiž za posílání e-mailů na adresy, kde váš newsletter končí rovnou ve spamu.

Reputace značky

Posílání nevyžádaných newsletterů adresátům, kteří o to nemají zájem, může navíc působit nedůvěryhodně. Double opt-in potvrzením tak můžete předejít poškozování vaší značky v očích potenciálních zákazníků. 

Konverze zákazníků

Aby to ale nebylo tak jednoduché, jsou se zavedením double opt-in spojené také určité nevýhody. Tou hlavní je, že část adresátů ověřovací mail zpravidla nepotvrdí a do vašeho mailing listu se tedy může dostat méně kontaktů, než kolik byste jich získali za využití single opt-in souhlasu.

Vyplatí se tedy double opt-in zavádět?

V drtivé většině případů ano. Do hry totiž vstupuje další důležitý aspekt. A tím je soulad nastavení e-mailového marketingu s právní úpravou, respektive výkladem dozorového úřadu.

Chcete pomoct s nastavením získávání souhlasu a ochrany osobních údajů? Kontaktujte nás! ↗

Máte povinnost zavést double opt-in?

Souhlas se zasíláním newsletteru by podle nařízení GDPR měl být svobodný, konkrétní, informovaný a jednoznačný. Zároveň podle § 7 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti ↗, je možné využít mailovou adresu pro zasílání obchodních sdělení (tedy zejména newsletterů) pouze v případě, že vám k tomu adresát dal předchozí souhlas. To je vše, co lze ve vztahu k souhlasu s odběrem newsletteru z právních předpisů vyčíst. Na první pohled je tedy možné uvedené podmínky splnit i single opt-in potvrzením.

Soulad s právní úpravou je ale kontrolován ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů. Získání souhlasu musíte při kontrole potřeba nejen tvrdit, ale také prokázat. A většinou neexistuje jiná možnost, jak získání většího množství souhlasů efektivně a jednoznačně prokázat, než že kontrole předložíte informace (logy) o tom, že adresáti vyjádřili se zasíláním newsletteru souhlas prostřednictvím odkliknutí tlačítka v mailu, který jim od Vás přišel.

Je přitom potřeba dodat, že způsob získávání souhlasu se zasíláním newsletteru je pro Úřad na rozdíl od jiných záležitostí poměrně snadno kontrolovatelný. Ostatně Úřad v rámci své rozhodovací praxe double opt-in dlouhodobě doporučuje.

Závěr

I když tedy povinnost zavést dvojí potvrzení ze zákona ani z nařízení nevyplývá, je jeho využití prakticky jediný způsob, jak při kontrole získání souhlasu prokázat. Pokud tedy chcete předejít problémům při kontrole a mít vše ohledně e-mailového marketingu v pořádku, double opt-in při získávání souhlasu určitě používejte.

Autor: Petr Zítka ↗

Od začátku své praxe v SEDLAKOVA LEGAL se věnuje GDPR, compliance a whistleblowingu. Naplňuje ho pomoc klientům v překonávání výzev a překážek, které se před nimi objevují v businessu i v běžném životě. Jeho zápal pro právo skutečně přináší našim klientům přidanou hodnotu. 

undefined

Kontaktujte nás