Rozhovor s Jiřím Hradským - kolegou, který stojí za projektem PRÁVO HRAJE

David Šupej 13.09.2019

Jiří právo a elektronické hry – jak jdou tyto dva totálně odlišné světy dohromady?

Ač se jedná o dva velmi odlišné světy, domnívám se, že jsou mnohem blíže, než se zdá. Herní průmysl roste raketovým tempem a částky, které se předpokládají, že budou například do esportu investovány, jsou opravdu enormní. S tímto rostoucím zájmem jsou vždy spojeny i právní problémy. Bohužel zatím žijeme ve světě, kde se o právu ve hrách z pohledu hráče moc nemluví, ovšem to se týká celého virtuálního světa. Existuje velké množství nezodpovězených právních otázek a právo na technologický vývoj nestíhá reagovat.

Rozhodli jste se pro název „Právo hraje“. Jak vznikl a jak vzniklo vaše logo?

Pro celý projekt jsme chtěli něco jednoduchého a zapamatovatelného. Něco, co by říkalo, že vážně nejsme právníci s mahagonovými stoly sídlící v nejdražších částech Brna, ale právníci, co rádi hrají hry a zároveň milují právo. A „Právo hraje“ zní prostě skvěle! Zároveň název vysvětluje, jak se stavíme k právu, protože se dá vyložit i trošku jinak: „PRÁVO HRA JE“. S logem nám velmi pomohla společnost BOXART, která přenesla naši vizi spojení práva a hraní do velmi jednoduchého konceptu – ovladače a paragrafu. PC hráči můžou být možná trošku naštvaní, že jsme do loga zakomponovali gamepad, ale nedokážeme si představit, jaký prvek by více vystihoval hraní her než právě gamepad. No a můžeme jen děkovat, že paragraf vypadá, jak vypadá a šel takto pěkně napasovat na tvar ovladače.

Co Vás na právu nejvíc baví?

Nejvíce mě baví kontakt s lidmi z různých oblastní. Člověk až nemůže uvěřit, kolik zajímavých osobností potká. Ta energie, která ze všech sálá, jejich přesvědčení a víra ve svůj nápad, je velmi motivující. Neskutečně mne poté těší, že mohu být součástí realizace takových projektů. Není lepší pocit, než když člověk vidí něčí skvělou výslednou práci a může si říct: „na tomhle jsem se měl možnost podílet."

Jak to (co Vás baví) dokážete v esportovém právu využívat?

Myslím si, že celá esportová a herní komunita poslední dobou směřuje právě k osobnímu kontaktu. Každého dnes nejvíce táhne, když „toho druhého“ vidí, což se projevuje například v enormním nárůstu všech různých „youtuberů“. Právě osobním kontaktem a nadšením, které do práva všichni vkládáme si myslím, že můžeme oslovit i lidi pohybující se v herním průmyslu. Nedokáži si představit hráče, který se bude probírat tunami textu na stránkách advokátních kanceláří, aby našel odpověď na otázku, zda může na Twitchi streamovat svou oblíbenou hru.

Co je pro Vás v této oblasti největší výzvou?

Hráči prozatím právníkům úplně nevěří. Každý je považuje tak trochu za poměrně drahé automaty na právní rady, které znají jen odpovědi: „možná“, nebo „ano, ale“. Největší výzvu tak pro nás představuje ukázat lidem, že právo je zábava a že když se s ním počítá, může ušetřit spoustu vrásek na čele. S právem se však dá počítat jen tehdy, když má člověk kolem sebe ty správné lidi.

Rozvíjíte v advokátní kanceláři novou oblast, avšak sám jste sotva pár měsíců koncipient. Nechybí Vám ty roky zkušeností co mají jiní kolegové? Naopak, snažím se to brát jako přednost. Nejvíce této přednosti využívám ve stylu vyjadřování. Právníci mají obecně tendenci psát souvětí na několik řádků a jazykem, se kterým může mít problém sebelepší lingvista. Právě v této jednoduchosti vnímám tu největší přednost. Přiznejme si, herní svět má být plný zajímavých nápadů, nikoliv složitých právních textů.

A dobrá rada na konec – je nějaká herní pecka, kterou bychom si neměli nechat ujít?

Budu se držet mainstreamu a nemůžu říct nic jiného, než hru od polského studia CD Projekt Red – Cyberpunk 2077. Ač dlouhou dobu vypadalo, že číslovka 2077 je rokem vydání hry (hra byla oznámena již v květnu roku 2012), dočkáme se ji už za půl roku, tedy v dubnu 2020. Myslím si, že pracovní výkonnost všech, co na projektu Právo hraje pracují, půjde tou dobou trošku dolů.

Více o projektu Právo hraje se dozvíte zde: https://www.facebook.com/pravojehra/