Co čeká e-shopy v roce 2025? Změny, které nesmíte minout

Roman Tomek 09.07.2025

E-commerce svět se díky legislativním změnám v posledních letech proměnil k nepoznání. Nová pravidla, inspekce, evropská nařízení a směrnice. A ani rok 2025 nepřinese klidnější vody. Spíš naopak.

Pokud provozujete e-shop a chcete mít jasno, co musíte v roce 2025 ohlídat, čtěte dál. Shrnujeme to nejdůležitější v jednom článku, bez zbytečné teorie i paragrafů.

Rok 2023: Start velkých změn pro e-shopy

2023. Rok, který se všem e-shopařům vryl do paměti. Tehdy začala platit tzv. tlačítková novela. Ta přinesla e-shopům nové povinnosti: provozovatelé museli přijmout mnoho opatření, upravit procesy a aktualizovat i samotnou technickou stránku e-shopu. Rokem 2023 to však neskončilo. Nové povinnosti začala kontrolovat a pokutovat Česká obchodní inspekce (ČOI) a e-shopy musí i na tato „historická“ pravidla myslet pořád.

Aby toho nebylo málo, přišly, nebo se chystají i další změny. Nařízení DSA, nařízení řešící bezpečnost výrobků nebo zákon o přístupnosti. Pravděpodobně v polovině příštího roku čeká e-shopy další povinnost v podobě nového tlačítka pro odstoupení od smlouvy. 

Nechcete si všechno hlídat sami? Ozvěte se, my zkontrolujeme, jak na tom váš e-shop je, a poradíme, co vylepšit.

Tlačítková novela ve 4 bodech 🛒 

Tlačítková novela = nové povinnosti. Mnohé z nich se s námi táhnou dodnes, a právě na ně se ČOI nejčastěji zaměřuje. 👇

Tlačítko zavazující k platbě

Pojmenování tlačítka bylo spíš technickou změnou. Novela vyžaduje, aby tlačítko, kterým zákazník potvrzuje objednávku a uzavírá tak kupní smlouvu, jasně informovalo o vzniku platební povinnosti. Typické formulace: „Objednat a zaplatit“nebo„Objednávka zavazující k platbě“. 

Jde sice o zdánlivý detail, ale právě jeho nedodržení je při kontrole na první pohled patrné. A pokud na webu chybí, ČOI si toho všimne jako první. 

Jak správně uvádět slevy

Nová pravidla pro uvádění slev už jsou pro většinu e-shopů větší oříšek, a to i po více než 2 letech od účinnosti novely. Prodávající má zejména povinnost při poskytnutí slevy vycházet z nejnižší ceny za posledních 30 dní. Cílem je zabránit umělému navyšování cen těsně před slevovou akcí. E-shop tedy nemůže před slevou cenu navýšit a následně deklarovat slevu třeba 50 %. Sleva se musí počítat z nejnižší ceny v posledních 30 dnech.

Prodávající si proto musí vést dle zákona o cenách i cenovou evidenci. Tu si ČOI může při kontrole vyžádat a pokud ji e-shop nevede, může mít problém. 

 Nejste si jistí, jestli vedete cenovou evidenci správně? Napište nám, poradíme, co je potřeba.

Ověřené vs. neověřené recenze

Změny zasáhly i oblast spotřebitelských recenzí. Cílem novely bylo, aby recenze odpovídaly skutečnosti a došlo k omezení těch falešných. Pokud je e-shop využívá, musí informovat, zda:

  • jde o ověřené recenze, tedy o skutečné zákazníky, nebo
  • neověřené, tedy recenze, jejichž pravost nikdo neprověřuje.

Pokud e-shop recenze uvede jako neověřené, tak tím jeho povinnosti končí, ale samozřejmě takové recenze nemají velkou váhu. U ověřených musí uvést, jak k ověření dochází – unikátní odkaz zaslaný po nákupu, přihlášení do zákaznického účtu nebo prostřednictvím třetí strany (např. Heureka).

Nová pravidla pro reklamace

Zásadní novinkou bylo prodloužení lhůty, po kterou se má za to, že zboží bylo vadné už při převzetí: ze 6 měsíců na12 měsíců. Po tuto dobu nemá prodávající moc možností, jak reklamaci nevyhovět, jedině že by prokázal poškození ze strany zákazníka.

Zákazník si stále vybírá způsob řešení reklamace, ale pokud je jeho volba neekonomická nebo nemožná, může e-shop nabídnout jiné řešení (např. výměnu místo opravy). Teprve pokud není možná oprava ani výměna, přichází na řadu sleva z ceny nebo odstoupení od smlouvy.

E-commerce máme v  malíku, podívejte se, co všechno pro e-shopy umíme udělat. 

ČOI zasahuje: Na co se aktuálně zaměřuje

To, že máte všechno na papíře, nestačí. ČOI se stále častěji zaměřuje na praktické provádění povinností. O kontrolách vydává zprávy:

  • Duben 2025: ČOI informovala, že více než 80 % e-shopů chybuje u spotřebitelských recenzí, zejména v oblasti ověřování.
  • Květen 2025: Inspekce zveřejnila výsledky kontrol slevových akcí. Uvádí, že 60 % obchodníků chybovalo. Pokuty dosáhly 18,5 milionu korun. 

Jak kontroly probíhají?

ČOI provádí kontroly dvojím způsobem:

  1. Podle vlastního kontrolního plánu: zaměřuje se na oblasti, kde je známá vysoká míra porušování zákona.
  2. Na základě podnětu, většinou od nespokojeného zákazníka. V takovém případě inspekce nekontroluje jen konkrétní podnět, ale celý e-shop. Každá nalezená chyba zvyšuje pokutu. 

Novinky a co je na obzoru

GSPR: Bezpečnost výrobků pod kontrolou

Od konce roku 2024 platí nové evropské nařízení o obecné bezpečnosti výrobků (GSPR). To ukládá e-shopům:

  • ověřit, že výrobky jsou správně označené, 
  • zajistit, že výrobce nebo dodavatel přiložil potřebnou dokumentaci,
  • prověřit, zda je produkt bezpečný. 

Pokud ne, musí e-shop zastavit prodej. A pokud zjistí, že je výrobek nebezpečný, má povinnost: 

  • informovat výrobce a dozorové orgány, 
  • stáhnout výrobek z trhu a přijmout nápravná opatření,
  • informovat všechny dotčené spotřebitele a nabídnout nápravu (opravu, výměnu, kompenzaci). 

Na e-shopu musí uvést identifikační a kontaktní údaje výrobce (nebo odpovědného zástupce, pokud výrobce sídlí mimo EU), identifikační údaje výrobku (číslo šarže) a varovné nebo bezpečnostní upozornění. Vše v češtině. 

Zákon o přístupnosti: Web pro každého

Od června 2025 nabývá účinnosti také nový zákon o požadavcích na přístupnost, který vychází ze směrnice EU. Platí pro všechny B2C e-shopy a má zjednodušit nákupy osobám se zrakovým nebo jiným znevýhodněním.

Co musíte udělat?

  • Nadesignovat web tak, aby byl vnímatelný, ovladatelný a srozumitelný i pro lidi se zrakovým postižením. S tím pomůže vývojář.
  • Vypracovat a zveřejnit prohlášení o přístupnosti a přidat uživatelské instrukce.
💡 Nový zákon o přístupnosti už máme v hlavě, přečtěte si náš článek na blogu.

DSA: Když zákazníci tvoří obsah

Evropské nařízení DSA je již staršího data a dopadá na e-shopy, kde mohou návštěvníci vkládat uživatelský obsah, typicky jsou to recenze, diskuse nebo dotazy k produktům.

Povinnosti: 

  • umožnit návštěvníkům webu nahlášení závadného obsahu (např. přes formulář nebo e-mail),
  • zveřejnit e-mailovou adresu pro komunikaci s úřady,
  • upravit obchodní podmínky tak, aby popisovaly pravidla zveřejňování i mazání obsahu (např. pokud porušuje autorská práva, obsah je nelegální nebo proti dobrým mravům). 
Chcete vědět víc o DSA? Mrkněte na náš nejnovější článek.

Nové tlačítko pro odstoupení od smlouvy

V polovině roku 2026 má vstoupit v účinnost novela, která zjednoduší odstoupení od smlouvy. Pointa je v tom, že když může smlouva na e-shopu vzniknout jedním kliknutím, odstoupení by mělo být stejně jednoduché.

Na e-shopu musí být viditelně umístěno jasně označené tlačítko, např. „Zde odstoupit“, které:

  • spotřebitele přesměruje na jednoduchý formulář, 
  • umožní mu vyplnit jméno, číslo smlouvu a kontaktní údaje,
  • umožní odeslat žádost jedním klikem.

Zákazník už nebude muset nic tisknout ani posílat poštou.

Protože jde o směrnici, musí být ještě změna provedena v rámci České republiky zákonem. I když změna zatím není účinná (očekává se od 19. 6. 2026), doporučujeme se na ni připravit už nyní.

Závěr: Pravidla se mění, pokuty zůstávají

Jak je vidět, e-shopům přibývá povinností, ale ubývá prostoru pro chyby. ČOI neřeší jen nové předpisy, ale kontroluje všechny aspekty e-shopu. Neznalost ani technická složitost neomlouvá.

Nechcete se v džungli předpisů, které se provozovatelů e-shopů týkají, ztratit? Provedeme audit vašeho e-shopu, zhodnotíme stav a pomůžeme nastavit věci správně, od slev až po přístupnost. 

Ozvěte se dřív, než se ozve ČOI. Protože mezi vámi a kontrolou stojí často jen jeden nespokojený zákazník. 🧐 

Potřebujete pomoct v této oblasti?

Who will take care of you
Roman Tomek
PartnerCivil law
More services in this area